سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سازمان های ترویج حاکمیت قانون

 

وکیل در مشهد

سازمان های مختلفی در ترویج حاکمیت قانون مشارکت دارند .
شورای اروپا

اساسنامه شورای اروپا، حاکمیت قانون را به عنوان یکی از اصول اساسی که تأسیس سازمان بر آن استوار است، مشخص می کند. در بند 3 مقدمه اساسنامه شورای اروپا آمده است: «با تأکید مجدد بر ارادت خود به ارزشهای معنوی و اخلاقی که میراث مشترک مردمانشان و منبع واقعی آزادی فردی، آزادی سیاسی و حاکمیت قانون است، اصولی که اساس همه دموکراسی واقعی را تشکیل می دهند.» اساسنامه انطباق با اصول حاکمیت قانون را به عنوان شرطی برای کشورهای اروپایی برای عضویت کامل در سازمان تعیین می کند.
کمیسیون بین المللی حقوقدانان

در سال 1959، رویدادی در دهلی نو رخ داد و به عنوان کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان، بیانیه‌ای مبنی بر اصل اساسی حاکمیت قانون ارائه کرد. این رویداد متشکل از 185 قاضی، وکلا، و استادان حقوق از 53 کشور بود. این بعدها به عنوان اعلامیه دهلی شناخته شد. آنها در طی بیانیه آنچه را که حاکمیت قانون متضمن آن است، اعلام کردند. آنها شامل حقوق و آزادی های معین، یک قوه قضاییه مستقل و شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مساعد برای کرامت انسانی بودند. یکی از جنبه هایی که در اعلامیه دهلی گنجانده نشده بود، حاکمیت قانون بود که قدرت قانونگذاری را ملزم به بررسی قضایی می کرد.
سازمان ملل

دبیر کل سازمان ملل متحد حاکمیت قانون را چنین تعریف می کند:

    یک اصل حاکمیتی که در آن همه افراد، مؤسسات و نهادها، عمومی و خصوصی، از جمله خود دولت، در برابر قوانینی که به طور عمومی اعلام می‌شوند، به طور مساوی اجرا می‌شوند و مستقلاً مورد قضاوت قرار می‌گیرند، و مطابق با هنجارها و استانداردهای بین‌المللی حقوق بشر هستند، پاسخگو هستند. همچنین مستلزم اقداماتی برای اطمینان از رعایت اصول برتری قانون، برابری در برابر قانون، پاسخگویی در برابر قانون، انصاف در اجرای قانون، تفکیک قوا، مشارکت در تصمیم گیری، اطمینان حقوقی، اجتناب است. خودسری و شفافیت رویه ای و قانونی.