سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جنبه های مهم ابتکارات حاکمیت قانون

وکیل در مشهد

در رابطه با اقتصاد

یکی از جنبه های مهم ابتکارات حاکمیت قانون، مطالعه و تحلیل تأثیر حاکمیت قانون بر توسعه اقتصادی است. جنبش حاکمیت قانون نمی تواند در کشورهای در حال گذار و در حال توسعه بدون پاسخ به این سؤال که آیا حاکمیت قانون برای توسعه اقتصادی اهمیت دارد یا خیر، موفقیت کامل داشته باشد؟ اقتصاد مشروطه مطالعه سازگاری اقتصادی و مالی است؟ تصمیمات در چارچوب قانون اساسی موجود، و چنین چارچوبی شامل مخارج دولت برای قوه قضاییه است که در بسیاری از کشورهای در حال گذار و در حال توسعه، کاملاً توسط قوه مجریه کنترل می شود. تفکیک بین دو روش فساد قوه قضاییه مفید است: فساد توسط قوه مجریه، در مقابل فساد توسط عوامل خصوصی.

استانداردهای اقتصاد قانون اساسی را می توان در طول فرآیند بودجه سالانه مورد استفاده قرار داد و اگر برنامه ریزی بودجه شفاف باشد، حاکمیت قانون ممکن است منتفع شود. در دسترس بودن یک سیستم دادگاه مؤثر، برای استفاده توسط جامعه مدنی در شرایط مخارج ناعادلانه دولت و توقیف اجرایی اعتبارات مجاز قبلی، یک عنصر کلیدی برای موفقیت تلاش حاکمیت قانون است.

حاکمیت قانون به عنوان تأثیری بر توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و در حال گذار از اهمیت ویژه ای برخوردار است. تا به امروز، اصطلاح "حاکمیت قانون" عمدتاً در کشورهای انگلیسی زبان مورد استفاده قرار گرفته است، و هنوز به طور کامل حتی در مورد دموکراسی های تثبیت شده ای مانند سوئد، دانمارک، فرانسه، آلمان، روشن نشده است. یا ژاپن زبان مشترک بین حقوقدانان حقوق عادی و کشورهای قانون مدنی و همچنین بین جوامع حقوقی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برای تحقیق در مورد پیوندهای بین حاکمیت قانون و اقتصاد واقعی بسیار مهم است.

«حکومت قانون» در درجه اول به معنای «حمایت از حقوق مالکیت» است. اقتصاددان F. A. Hayek تحلیل کرد که چگونه حاکمیت قانون ممکن است برای بازار آزاد مفید باشد. هایک پیشنهاد کرد که تحت حاکمیت قانون، افراد می توانند با اطمینان از بازگشت موفقیت آمیز سرمایه گذاری، سرمایه گذاری های عاقلانه و برنامه های آتی انجام دهند، زیرا او اظهار داشت: «بر اساس حاکمیت قانون، دولت از خنثی کردن تلاش های فردی به صورت موقت منع می شود. در قواعد شناخته شده بازی، فرد در تعقیب اهداف و خواسته های شخصی خود آزاد است، مطمئن است که از اختیارات حکومت عمدا برای ناکام گذاشتن تلاش های او استفاده نخواهد شد.»

مطالعات نشان داده اند که ضعف حاکمیت قانون (به عنوان مثال، اجرای نظارتی اختیاری) سرمایه گذاری را منصرف می کند. برای مثال، اقتصاددانان دریافته‌اند که افزایش اجرای نظارتی اختیاری باعث شد شرکت‌های آمریکایی سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی را کنار بگذارند.